15-12-2014: Energierekening 2014

Vandaag heb ik mijn energierekening van 2014 geanalyseerd. De zonnepanelen leveren nog steeds meer op dan ik had verwacht en er waren veel zonuren in 2014. In de grafiek van Greenchoice wordt mijn stroomverbruik van de afgelopen jaren weergegeven:

(Eind 2008 ben ik overgestapt naar Greenchoice)

In de grafiek is te zien dat 2014 een buitengewoon goed jaar is geweest. Ik moet wel zeggen dat in 2014 mijn huishouden van 5 naar 4 personen is gedaald en ik heb mijn waterbed vervangen door een gewoon bed. Het waren dus niet alleen de zonnepanelen die de besparing in de grafiek weergeven, maar het verschil met 2009 is fantastisch.

Ik heb alle rekeningen van de laatste jaren met elkaar vergeleken en als ik alleen naar de investering op de zonnepanelen kijk, dan heb ik deze over 4 jaar (dus binnen 8 jaar) terugverdiend.

Als ik naar de complete investering kijk, dan is de investering binnen 12,9 jaar terugverdiend, Ik heb overigens eind oktober 2014 de CV-Ketel laten vervangen (wisselaar lekte warm water) en daarbij hebben de monteurs het warm-water-systeem vereenvoudigd en weer aan de praat gekregen. Hoewel dit alleen maar in november en december heeft gewerkt, heb ik sinds 2010 een record gehaald in het laagste gasverbruik per jaar. Ik ben benieuwd wat dit in 2015 voor besparing gaat opleveren op het gasverbruik voor een geheel jaar.


Ik heb uiteraard het voordeel dat ik sinds 2010 subsidie krijg en op dit moment is er geen subsidie op zonnepanelen meer mogelijk. Aan de andere kant zijn de prijzen van zonnepanelen sinds 2010 sterk gedaald en is subsidie eigenlijk niet meer nodig. Ook zonder subsidie is de investering binnen 8 jaar terugverdiend.

1 opmerking:

  1. Ik vraag mij het volgens af. Als je energie terg levert aan het net, en je neemt een energieleverancier met hoge energieprijzen, kun je je zonnepanelen dan sneller terug verdienen?? Is het dan beter om een dure energieleverancier te nemen als je zonnepanelen hebt?

    BeantwoordenVerwijderen