04-07-2014: Storing CV-Ketel

Na bijna 4 jaar in gebruik en wat aanpassingen van het warm water systeem, viel me op dat continu de druk in de radiatoren afnam. Ik moest na enkele dagen alweer het water aanvullen en dat wil dus zeggen dat er ergens een lekkage is. Het bedrijf - dat de zonnecollectoren had geïnstalleerd - bestond niet meer, maar gelukkig heb ik een goede monteur gevonden die al eerder een aantal reparaties had gedaan. Hij kon echter geen lekkage vinden in het CV-Circuit.

De ellende is dat hij niet aan de CV-Ketel wilde komen, want daar heb ik een eigen CV-monteur voor. Een paar dagen later is dus de CV-monteur geweest en heeft de CV opengemaakt. Blijkt dat de wisselaar in de CV-Ketel lekt. Het water wordt dan wel intern opgevangen en weggepompt naar de riolering, maar dat kost naast water ook warmte. Die wisselaar moet dus vervangen worden.

Monteur herhaalde wat hij in 2010 ook al zei: "Ja meneer, u kunt wel deze zonnecollectoren (en buffervaten) aansluiten op uw CV-Ketel  maar dan heeft u geen garantie meer en ik kan ook niet garanderen dat alles blijft werken. De CV-Ketel en wisselaar is niet bedoeld om met warm water te vullen en na te verwarmen. Ik had u dit voorspeld."

Nu moet er dus een nieuwe wisselaar in van een paar honderd euro, maar dat is nog niet het ergste... Wie zegt dat de nieuwe wisselaar het overleeft en dat er over enkele jaren weer hetzelfde gebeurd. Er moet dus ook iets veranderen aan de aanvoer van het warme water of een te hoge druk richting CV-Ketel.

2 opmerkingen:

  1. Wat een onzin verhaal niet pikken dit verhaal.
    kijk even in het installatievoorschrift van de ketel en/of bel de fabrikant.
    Zelf ben ik cv storingsmonteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raar verhaal inderdaad, in eerste instantie vreemd dat de monteur meteen die houding aanneemt. Zoals Ijmeren al zegt kan een goede vakman installatievoorschriften raadplegen als het nodig is.. kost meer moeite maar hoort bij het vak! Wij hadden ook dit probleem (zo kwam ik op uw blog) maar onze monteur heeft dit wel goed voor ons opgelost, hopelijk bij u ook, erg vervelend zo.

    BeantwoordenVerwijderen