8-08-2010 Financiering uit annuïteitenhypotheek

Een Zonne-Energie systeem kan worden gezien als een verbouwing en het huis zal dan ook in waarde stijgen. Ik kan daarom voor het gehele systeem een extra hypotheek aanvragen. Ik heb gekozen voor een annuïteiten-
hypotheek en aangezien ik bij het afsluiten van mijn huidige hypotheek al rekening had gehouden dat er een extra bedrag moest kunnen worden geleend voor verbouwingen, hoef ik nu geen notariskosten te betalen.

Gemiddeld zal mij dit per maand netto € 229 gaan kosten en dan heb ik het gehele bedrag na 10 jaar afgelost. Dit bedrag zal ik dan ook voortaan afzetten tegenover de opbrengt van het zonne-energie systeem.

De totale rente die ik in 10 jaar voor deze hypotheek betaal is € 3.299. Er van uitgaande dat we het geld zouden hebben, dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om het uit spaargeld te financieren. Ik zit bij de ING en met 2,3% spaarrente (Profijtrekening) scheelt dit dan over tien jaar wel € 5.880 aan spaarinkomsten. Veronderstellend dat we vermogensbelasting moeten betalen, dan is dat over 10 jaar € 2.659. Het netto renteverlies door financiering van spaargeld is dus € 3.221

Conclusie is dat als er vermogensbelasting betaalt moet worden, het niet veel uitmaakt of het systeem uit een hypotheek of uit spaargeld wordt gefinancierd (bij een spaarrente van 2,3% is het maar € 79 voordeliger). Bij het ontvangen van een hogere spaarrente (ING SpaarDeposito 10 jaar vast is 3,4%) of als er geen vermogensbelasting betaald hoeft te worden (je zit onder de drempel), dan is financiering uit spaargeld veel onvoordeliger. Het renteverlies is dan € 5.880.

Ik heb mijn berekeningen in MS Excel staan en ik kan het eventueel naar geïnteresseerden mailen, zodat ze het kunnen aanpassen naar hun eigen situatie. Stuur dan even een mailtje naar Sander.Haanappel@Ziggo.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten