27-5-2010 Stijging Energieprijzen

Vandaag heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de nieuwe cijfers van de energieprijzen gepubliceerd. Aangezien ik mij als doelstelling heb gesteld om mijn investering binnen de komende 10 jaar terug te verdienen, is het logisch om de prijsstijging van de afgelopen 10 jaar te onderzoeken.

Op de site van CBS staan vier tarieven per 1000m3 weergegeven afhankelijk van het gebruik. Ik heb deze vier tarieven gemiddeld. Zo was in 2000 het gemiddelde tarief € 264. In 2010 was het gemiddelde tarief € 528. Elk jaar is de prijs van gas gemiddeld 8% omhoog gegaan.

Ook van elektriciteit heb ik de vier meest voorkomende tarieven per 1000kWh opgevraagd en gemiddeld. Zo was in 2000 het gemiddelde tarief € 123. In 2010 was het gemiddelde tarief per 1000 kWh € 265. Elk jaar is dus de prijs van elektriciteit gemiddeld 8,7% omhoog gegaan.

Door deze twee getallen te middelen is de energierekening dus met 8,4% gemiddeld per jaar gestegen.

Op deze manier heb ik ook nog even gekeken naar de energiebelasting. Deze is elk jaar gemiddeld 5,6% gestegen.

Ik wist niet dat het zo ernstig was en aangezien voorzien wordt dat het nog meer zal stijgen, is er des te meer reden om zo snel mogelijk over te stappen naar een alternatieve energievoorziening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten