11-2-2011 Meterstanden nog niet representatief

Ons Zonne-Energie Systeem is nu ongeveer 100 dagen operationeel en familie, vrienden en kennissen vragen mij nu geregeld wat ik al bespaard heb. Helaas geven de huidige meterstanden nog geen representatief beeld van de besparing per jaar. Het is een strenge winter en de zon heeft sinds eind oktober 2010 nog niet veel geschenen!

De zonnepanelen zouden een opbrengst van 4500 kWh per jaar moeten geven, maar doordat het winter is, kan ik nog geen betrouwbare voorspelling geven van de besparing per jaar. Hieronder zijn de gegevens en daar wordt ik nog niet echt blij van:


Helaas waren er ook nog wat technische verbeteringen nodig aan het warm water systeem. Ik heb dan ook nogal een ingewikkeld systeem en volgens de leverancier in Nederland uniek. Eigenlijk mag je dan ook niet verwachten dat het in één keer goed werkt. Het gevolg is wel dat de meterstanden van dit systeem nog niet representatief waren.

Gelukkig was de service van de leverancier uitstekend en hebben ze gratis een aantal technische verbeteringen uitgevoerd. De meterstand van vandaag was 17.488 M3 en ik zal deze over een paar maanden opnieuw publiceren.

Laat die zomer nu maar komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten